Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 19. juli 2019

Bærsesongen har startet

I fjor da jeg fant ut at Certo frysepulver var fjernet fra markedet så droppet jeg å lage jordbærsyltetøy. jeg hadde brukt Certo helt siden det kom på markeded, og uttalelser på nettet bekreftet det inntrykket jag hadde om alternativet.

Heldigvis var det noen bokser igjen fra året før, men nå var det tomt.

Jeg hadde lest at andre hadde gode erfaringer med Tørsleffs frysepulver, så en MENY-butikk sto på dagens handlerunde. Den opprinnelige planen var å plukke selv i morgen, men en strategisk plassert jordbærbod ble for fristende. Det sparte både ryggen og tid.

Jeg brukte 1,5 pose frysepulver på 2,5 kg bær og 750 g sukker. Ellers gjorde jeg som før.

Nå må jeg rydde litt plass i fryseren. Sannsynligvis må det være plass til bringebær i morgen.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar