Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 3. juni 2019

Østsiden

Da været ikke fristet til uteliv i formiddag så jeg på gamle hagebilder.

I vår hage har vi plass til store åpne plenområder. Jeg synes det kler både landskapet og bygningene.

Det er likevel stas å se hvordan det vi har plantet nå begynner å fylle opp i hagen og skaper noen skjerma kroker.







Sommeren 2005 gikk kornåkeren tett inntil huset. Det var lagt slanger fra takrennene ut på bakken. Og bærbuskene var et sammenhengende buskas med rikelig brennesle innimellom.

Jeg hadde en plan om de ytre rammene, og de store staudebedene. Ellers har områdene falt på plass etterhvert.







Vi rakk ikke noe hage i 2006, men i 2007 startet vi så vidt med plantekasser til kjøkkenhagen. Året etter anla jeg blomsterbed langs hele østveggen og kjøkkenhagen.


Jeg har mange ganger tenkt at alle bærbuskene burde vært flyttet til et annet sted, men her har de alltid stått og det er lettvint nær huset når jeg plukker bær.







I 2009 var de hvite syrinene nyplantet. Det samme var kirsebærtreet. Kjøkkenhagen med jordbær, jordskokk og bringebær var godt igang.

To år senere, ble bringebær, noen bærbusker, jordbær og jordskokk flyttet bak låven. Istedenfor la vi grus på en område for å slippe og flytte hagemøblene hver gang plenen skulle klippes.



I 2015 år siden var de hvite syrinene blitt høyere og tettere. De nye frukttrærne vi hadde plantet  hadde vokst.


Jeg avslutter den lille kavalkaden med årets bilde igjen. Jeg har fortsatt noen nye planer, men jeg er også fornøyd.










Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar