Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 6. april 2019

Vårtegn: Sommertid

Det som skulle ha vært en travel uke med forberedelser til storinnrykk neste helg er blitt tilbrakt med varm te, pastiller og papirlommetørklær. Et forkjølet barnebarn er nok til å vippe meg av pinnen igjen. 

Jeg tok en tur ut i dag for første gang siden onsdag. Å gå rundt huset var egentlig litt i overkant, men jeg satser på at formen er tilbake ut i uka. 

Jeg kunne hatt den første krokusen som overskrift, men jeg er faktisk mer opptatt av fenomenet sommertid. Det tar så lang tid før jeg har vent meg til flyttingen og krysser fingrene for at det snart er over. 

Det er faktisk like før tulipanene blomstrer også. 

En skikkelig utfordring er Alperipshekken og to store Rosa Mundi som ikke har tålt vekten av snøen i vinter. Jeg burde sikkert ha bundet de sammen sist høst. 

Den klematisen som står her skal egentlig ikke klippes ned, men jeg må ha på plass et høyere klatrestativ.
 

Ukas bilde til #etårihagen viser at alle snøen ca 10 meter ut fra veggen er tint. 














Det er enda minst en uke før det tørker opp såpass at jeg kan ordne med jordskokken.


Helt til slutt. Hva har skjedd på østsiden?

Snøkanten har trukket omtrent fire meter utover siden søndag og det har tint så mye på jordet at bakken stikker fram.




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar