Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 10. juni 2018

Veldig tørt


Jeg kan vel ikke huske noensinne å ha sett en så brunsvidd plen som vi har nå.

Det er helt utrolig at vi i april ikke trodde at snøen noensinne skulle smelte.

Bortsett fra 4 mm 28.mai har det ikke regnet her siden 9.april. Det er så tørt at gresset går i oppløsning når vi går på det. På denne tiden av året pleier jeg å klippe plenen to ganger hver uke. I år har jeg klipt den to ganger de siste fire ukene.

I tørkeperioder har jeg alltid husket på å vanne i låvebrubedet. Det har jeg glemt i år. I går så det ut til at alle Hortensianene var hinsides redning, men i dag ser det ut til at tre har hatt glede av vannet de fikk i går.


  

Det regner faktisk nå, og det er meldt 4-5 mm fram til i morgen formiddag. Alle monner drar, men det burde ha kommer fire ganger så mye. Plener og dyrkingsjord trenger ei rotbløyte (20 mm) annenhver uke. Blomsterbed antakelig enda mer. Her fordeler jeg det vannet vi har i bedene langs veggene. Alle andre planter må klare seg selv, og utrolig nok går det bra. Det skyldes nok den kompakte leirjorda her. Den holder bra på fuktighet.


1 kommentar :

  1. Huff, det ser jo ikke bra ut. Håper det kommer litt regn snart. Hos oss, nord i Trøndelag gikk det fra vinter til sommer, men nå ser det ut som vi er inne i "normalen. 7-8 grader, overskyet og regnbyger. Helt normal Juni her omkring. Hele Mai var varm og knusktørr, så vi klager ikke, det trengtes nok en gråværsperiode.

    SvarSlett