Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 24. april 2018

4,1 km

4 kilometer er ingen imponerende distanse, men jeg har ikke vært utenfor døra i hele dag. Alle skrittene er tilbakelagt innendørs. Det var helt nødvendig med en komplett runde i huset. Vi venter dessuten middagsgjester på fredag, og noen ganger blir det et viktig press til å sette i gang. Telleren sier at jeg var i bevegelse bare 3 timer og 48 minutter, jeg tror det må ha vært mer. Selv om jeg tok en lang spisepause midt på dagen, og da jeg spise middag så synes jeg at jeg var på farten det aller meste av dagen. 
For å ha god flyt i arbeidet som begynner jeg på det badet som ligger innenfor soverommet. På soverommet tok jeg også ut innervinduene. Det er faktisk for siste gang, for nye vinduer ankommer om et par uker.   

Jeg fortsetter i 2.etasje med gjesterom, kontor, stue og gang. Mens jeg jobber er det utallige turer opp og ned trappa til 1.etasje og til kjelleren. (Hva skulle vi gjort uten kjeller?)

Runden i 1.etasje starter med gjesterommene og badet. Dernest garderobe, spisestua, kontoret og kjøkkenet. Helt til sist kommer gangen med trappa til 2.etasje og vindfanget.






I spisestua vasket jeg vinduene. Der er bordet nesten ferdig dekket. Serviettene må brettes. De blå serviettene er ikke gjennomfarget - det begrenser veldig hvordan de kan brettes. jeg har dessuten en barnslig fryd i å finne andre måter å brette på enn jeg har brukt før til denne gjengen.

  

Til slutt så endte jeg på vaskerommet. Der burde jeg hatt tid til å ta meg av bunken med stryketøy som ligger på benken.

Jeg bruker mikrofiberkluter til all rengjøring, og jeg bytter ofte gjennom en slik dag. Akkurat nå er vaskemaskinen igang med alle klutene.




1 kommentar :

  1. Det blir fort mange skritt når man springer opp og ned trapper. Og siden det er hverdagsaktiviteten som er viktigst for helsa, burde vi kanskje gjort oftere husarbeid alle mann. (",)

    SvarSlett