Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 24. desember 2017

Julaften

Det finnes vel ingen dag i året det lukter bedre fra matlagingen enn julaften? Duften av stekt ribbe blander seg med duften fra surkål som begynner å nærme seg ferdig etter fem timer på plata. Jeg har smakt den til med litt mer sukker og eddik faktisk.

Ribba er egentlig ferdig, men får mulighet til å sette seg litt før oppdeling i serveringsstykker. Bitene blir dessuten penere når kjøttet ikke er så varmt.

Nissen dukket fram i ene gluggen på låven i går, men vane tro satte han fram en sekk med gaver til de små og store julegjestene som kommer i morgen.

Kornbandet skulle settes opp etter fjøsstellet julaften. Da hadde de andre dyra fått litt ekstra, og det skulle fuglene få også. Vi satte det opp i går. her er det heller ikke noe fjøsstell.

Før jeg pisker krem til riskremen så ønsker jeg alle en riktig god julaften.
  


2 kommentarer :

  1. God jul til deg og dine.
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
  2. Det er sånn at jeg kjenner de gode luktene i nesen. Håper dere har hatt ei strålende fin jul så langt. Nå er det snart på tide og ønske godt nytt år, tida flyr!

    SvarSlett