Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 10. september 2017

Den store epledagen

Vi burde kanskje ventet en uke til, men vi valgte å ta eplene i dag. Det var sol fra morgenen av, bare avbrutt av ei lita skur utpå ettermiddagen. Vi ventet for lenge et år - og et  kraftig vindvær sendte alle eplene i bakken så hardt at det ikke var mulig å sende dem til pressing.

I 2015 leverte vi 90 kg fra dette treet for å lage eplemost. Jeg tror nok at vi slår det i år. Det henger fortsatt epler i toppe av treet, men de kan jeg plukke etterhvert som de faller ned og lage eplesyltetøy av.






























I 1928 skrev min oldefar at dette treet var gammelt. Jeg lurer egentlig på hvor gammelt kan det være? Vi vet at slaget heter Rød Astrakan, et slag som gikk ut av moten (og treproduksjon) tidlig på 1950-tallet. Jeg synes eplene smaker godt nå, men de blir fort melne.

4 kommentarer :

  1. Da har du kanskje gjort deg opp en formening om hva som er det beste sommerværet for en god eplehøst?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ingen ekspert, men har jo sett litt gjennom årene her. Det starter jo med at blomstringen ikke må komme så tidlig at det ikke er noen insekter. I år klaffet det bra for dette treet. Så bør det nok være litt mer sol enn i år. Så bør hele september være mild og rolig, gjerne med sol. Da kan eplene henge på trærne så lenge som trengs for at de skal bli så søte som mulig. Dvs det siste varierer jo fra slag til slag. Det er blitt en økende bevissthet om at eplemosten vil passe til ulike typer mat avhengig av blant annet søthet.

      Så vindvær før eplene er høstet er dumt, derfor tok vi de litt tidlig i år.

      Slett
  2. Wow, what a tree. I love these old beauties. Still have some in my garden. Unfortunately only a few appels this year - late frost in april.
    Congratulations you tread him well.
    All my best from an Austrian Gardener
    Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. It is the only tree that have apples this year. It was very cold during the flowering.
      Thank you letting me know I have a reader in Austria.

      Slett