Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 17. desember 2016

7 dager til julaften

Den dagen forsvant fort. Her i huset er fortsatt full fokus på å få vasket, tørket og ryddet bort tøy. De hvite lindukene som ble brukt i forrige uke er vasket og skal rulles i morgen. En av dukene har store flekker med lilla stearin.

Den enkleste måten å fjerne stearin på er kombinasjonen  mellom strykejern og Zalo, men ikke samtidig.
Pirk av de største klumpene. Legg tørkepapir på strykebrettet, legg duken med flekkene oppå, legg tørkepapir oppå flekkene og stryk. Da vil stearinet smelte. Det som sitter igjen da er fett og farge. Det forsvinner med zalo. Les om det her.
   

Da jeg tok av de hvite dukene la jeg med en gang på de grønne som vi skal ha i julen. Jeg var ikke helt sikker på hvordan pyntingen ville bli. Nå vet jeg at jeg trenger lange lys i gullfarge.


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar