Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 23. desember 2016

1 dag til julaften


Langsomt ble huset rent og pyntet. Lukt av kakebakst og matlaging ligger bare svakt igjen. Det aller viktigste skal skje i kveld da tas juletreet inn og med det, lukten av jul. 
I morgen vil koking av surkål og steking av ribbe bidra ytterligere. Jeg blir ikke for gammel til å kjenne den sitrende forventningen, og synes det er helt greit at jeg har ventet med alt. Ventet med julematen og ventet med julepynten. 

Normalt brukes lillejulaften til de siste detaljene.I Som for eksempel å bake vørterbrød. Det har jeg gjort lille julaften siden 1996. Så det er absolutt blitt en tradisjon. Noen som helt tilfeldigvis har kommet innom denne formiddagen gjennom årene har fått til en kopp kaffe eller te, og ofte så nystekt vørterbrød at smør og brunost smelter.  I dag tar jeg Vørterkaka med til huset til mine foreldre. Det tok nesten fem uker før de kunne flytte hjem igjen etter brannen i kjelleren. Huset deres er fullstendig vasket og delvis nymalt. Alle slags profesjoner har vært involvert og på det meste har sju personer jobbet der samtidig for at det skulle bli ferdig til jul. Jeg tar med strykebrett og strykejern for å stryke gardinene. 

Kjelen med risgrøt er satt i kald stekeovn. Der kan det stå helt fram til middag. Da er det bare å varme den forsiktig opp.









Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar