Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 17. november 2016

37 dager til julaften

Det sto rengjøring av gjesterom og legge  i varmetepper på planen. Jeg har innsett at å gjøre rent på kvelden er dumt - man ser ikke støvet. Så jeg stokker om på oppgavene og tar alle soverommene på lørdag. I dag fortsetter jeg å stryke duker. Selv jeg har fått meg dampstrykejern siden jeg laget den forklaringen så er prinsippet det samme.



Oppdatering:
Jeg har strøket flere duker, og alle løpere jeg vasket på søndag. Etter stryking henger jeg dem over rekkverket på trappa slik at all fuktighet forsvinner. Så ruller jeg de opp på en papphylse. Da er de fine og glatte når jeg skal bruke dem.

I tillegg har jeg planlagt servering både til julegjester og førjulsgjester. Sånt tar faktisk litt tid. Jeg vet at det blir travlere etterhvert, så det er like greit å få det unna.

2 kommentarer :

  1. Hei igjen og tusen takk for koselig kommentar.Jeg vil bare også si, at hvis du har tømmerhus, er glava med plast uheldig, det hindrer tømmeret å "Puste" og dermed transporteres ikke fukt ut av veggen, men blir liggende mellom isolasjonen og veggen. Dette kan over tid medføre råte. Mange tømmerhus som er etterisolert med glava og plast på 70 og 80 tallet, sliter nå med råte pga det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode råd. Det var lagt sydde matter under ny panel utvendig på huset før vi overtok, derfor har vi synlige tømmervegger i mange rom. På loftet er det ikke isolert utvendig så der må vi gjøre noe innvendig. Jeg skal følge med på hva dere gjør.

      Slett