Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 4. mai 2016

Vårtegn: løvetann

Det er jo nesten et mirakel å følge utvikling av frukt og bær. Det skjer helt synlig så man får det godt med seg. For to år siden fikk dette treet en stor avling, men i fjor ble det bare et par pærer. Jeg tror det skyldes at blomstringen kom i en kald periode og at det derfor nesten ikke var insekter til å gjennomføre bestøvningen.

Jeg håper at det er et par uker før disse blomstene brer seg ut, men med det fine været som er meldt så kan det skje fort. 

Det lille Magnoliatreet vårt blomstrer for fullt nå - bare så synd at alle blomstene har brune flekker. 

Det finnes vel nesten ingenting så nasjonalromanatisk som ei nyutsprunget bjørk mot en blå himmel og en rød låve?





Heldigvis har jeg nå lært at til tross for at Klematisen ser ut som en tørr haug, så er det liv.  Og litt nærmere undersøkelse avslørte mange blader.



Det er både grønnere og lysere enn de første bildene fra denne fotovinkelen for 10 uker siden, men jeg dropper bildet av årets første løvetann. 



2 kommentarer :

  1. "Det er vel fagre stunder når våren kjem her nord, og atter som eit under nytt liv av daude gror" :)

    SvarSlett
  2. Nei, det er vel ikke rart at mange er glad i våren. (",) Her har den gjort sjumilssteg de siste dagene, deilig!

    SvarSlett