Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 7. mai 2016

Mer graving

Da vi startet opp her i 2005 så lå det rør fra takrennene bare rett ut på plenen. Derfor måtte vi grave opp på begge sider av huset og legge rør for å føre dette vannet til en stor dreneringskum nede ved låvebrua.









Ikke veldig stas å se sporene etter gravemaskinen, men det helt nødvendig å gjøre dette.

I bryggerhuset var det snart klart for støping av gulv i det som skulle bli bad og soverom. Det ble lagt nytt gulv også i den gamle gangen. Her skulle det også trekkes vann og avløpsrør inn og ut av kjøkkenet.




 
Ute laget jeg gårdens første blomsterbed. Løkene hadde vokst i en bøtte i kjelleren gjennom hele vinteren, og utrolig nok klarte jeg å flytte de over til bedet.

Vi fikk en lite ekstra gravejobb. På den aller siste gravedagen ble den  elektriske kabelen inn til huset revet over. Kabelen ble midlertidig skjøtet av E-verket, men min mann var helt klar på at vi måtte legge ny kabel. Han kunne nesten garantere at den midlertidige skjøtingen ville gå opp på verst mulig tenkelig tidepunkt, gravemaskinen sto dessuten på tunet og litt gravingen fra eller til akkurat nå spilte ikke så stor rolle. Det ville vært mye verre å tatt dette senere. I denne prossene tok min mann er kjempelur beslutning, det ble gravd ned et tomt rør i tillegg til kabelen. Så da vi fikk fibernett her 5-6 år etter kunne kabelen bare trekkes gjennom det tomme røret.


  




Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar