Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 23. desember 2015

Nissegrøt

Vi har hatt den første av årets to julaftener. Det har vi hatt som tradisjon omtrent i 25 år. Ungene har alltid åpnet julegavene sine sammen med oss. De første årene var det alltid 3.juledag annen hvert år. Senere var det lille julaften, 1.dag eller 2.dag. Et år så tidlig som 21.desember. Vi synes det er stas at ungene nå sammen med sine familier vil fortsette tradisjonen.


Forventningene hos han på 2,5 var store til nissen han visste bodde på låven, og sannelig kom broren hans på besøk med gaver til alle.
























Det er fantastisk å ha en så hyggelig nabo som virkelig oppfylte guttens store ønske.

Vi la opp dagen mer barnevennlig enn jeg kan huske vi gjorde da mine barn på den alderen. Nissegrøt klokka tre. Så kom nissen på besøk. Julesanger hadde vi allerede sunget mens vi ventet på nissen, så da kom gavene fra under treet. Unger den alderen har nok med tre gaver er min erfaring. Etter at ungene hadde fått kveldsmat ble det middag for oss voksne. Lammestek og tilslørte bondepiker til dessert.














Noe småtterier står igjen på lista, så når alle har dratt videre i morgen formiddag skal jeg krysse dem av på lista også.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar