Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 28. november 2015

Sirupssnipper og pepperkaker

Da gullgutten fikk smaken på deigen forsvant interessen til å stikke ut pepperkakefigurer. Barnet måtte avledes.

Etter en boks pepperkaker ble det sirupssnipper. Det er mye mer effektivt å lage. Jeg bruker et jern for Fattigmann og legger en mandel på for å dekke sprekken i midten.

Deigen jeg bruker må være verdens beste. Enkel å lage, lett å kjevle og nydelig å spise. Smaksopplevelsen når man spiser en litt tykkere "pepperkake" er helt annerledes enn når man spiser en løvtynn sirupssnipp.
      


6 kommentarer :

  1. Oppskriften din på denne er helt super! Hadde egentlig ikke tenkt å lage sirupsnipper i år pga. livsstilsendringen min, men i år kommer svigers ned på et sjeldent besøk, så jeg må nok slå til med noen supre, hjemmelagde snipper likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du lager halv porsjon og gir bort halvparten av deigen så får du 60 tykkere eller drøyt 100 løvtynne. Da får du smaken av jul uten at det blir for mye.

      Slett
  2. Tror jeg må steke noen sirupssnipper her også. Jeg har ikke laget det tidligere, men jeg arvet en gammel Schønberg-Erken i fjor og mamma tror den ene oppskriften er den hennes mormor bakte. Det er tre oppskrifter å velge i så jeg må vel prøve alle.
    Hilsen Camilla i Harstad

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vil foreslå at du først tester den som er mest lik på min.

      http://www.gardsjul.blogspot.no/search/label/Sirupssnipper

      Slett
  3. Her fristet du meg til å starte på julebaksten :)

    SvarSlett