Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 27. november 2015

Lilla hus



  

Denne kransen kjøpte jeg på Villa Fridheim i Krødsherad i 1989.  Den har hengt på dører i flere hus.

Jeg synes det er stas å ta fram pynt som har fulgt oss gjennom flere tiår. Jeg behandler den pent og håper det skal holde ut min tid.

Selv om jeg har vært utmeldt av kirken i snart 30 år, så velger jeg lilla i denne førjulstiden. Kirkelige og folkelige tradisjoner Jeg synes at lilla er en nydelig farge som markerer forskjellen på tiden til juleforberedelsene og selve julen.

For her i huset er juleforberedelsene i full gang. Fra kjøkkenet lukter det svakt av karamell. Det er pepperkakedeigen som lages.














Allerede på trappa som møtes gjester av lyslykter og dørkranser med lilla sløyfer. De vakre kransene ble laget av Kari i 2011.

I vindfanget står noen konglekoner med lilla skjørt og det lilla lyset brenner nesten kontinuerlig gjennom disse fire ukene.

På kjøkkenbordet ligger den fantastisk flotte duken. Den er spesiallaget og det er så hyggelig å ta den fram hvert år.
Jeg må innrømme at hos oss så tennes alle fire lysene fra nå og brenner ved alle måltider hele adventstiden.


 På sofabordet ligger duken jeg broderte for over 30 år siden. Den skulle passe til bollen jeg fikk av ei venninne for enda lengre siden. Det er en tradisjon å ta dette fram akkurat til denne helgen hvert år. Og det er det jeg liker - tradisjoner.










Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar