Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 22. november 2015

Bake kling

Det er mye hyggeligere å stå en formiddag med bakingen enn en kveld, derfor ble denne oppgaven forsert.

Jeg har ikke trening nok til å få de helt runde og jeg begrenser diameteren. Da lander de trygt på varm takke.





Dette er en variant av Flesbergkling/Numedalslefse. Hver gård eller bakstekone hadde sin egen oppskrift, og det er stor uenighet om hvilken som smaker best. De sprø, de myke eller de seige. Skal det lages smørkrem, eller skal leiven smøres med smør og sukkeret strøs på etterpå.

Jeg koker grøt først. Når den er kald tilsettes rømme og eggeplommer. Oppskriften finner du her. Jeg synes deigen laget med grøt er lettere å kjevle enn deigen fra andre oppskrifter. Dessuten blir lefsene så myke at de nesten smelter i munnen.
Til helgen er høsten over og jeg har ryddet den vekk fra spisestua.
Det blir en ganske travel uke så esken med de lilla konglekonene har kommet opp fra kjelleren.

2 kommentarer :

  1. Hei, jeg takker så mye for din oppskrift og beskrivelse hvordan man lager lefsekling. Jeg har så veldig lyst til å bake disse til jul. Vil du anbefale å sette i gang med kun med din oppskrift og beskrivelse som hjelpemiddel? Jeg har ingen i nærheten som kan gi meg tips eller veilede meg underveis. men det så ikke så alt for vanskelig ut heller. Hilsen undrende leser

    SvarSlett
    Svar
    1. Min oppskrift skal være ganske trygg å starte med. Jeg vil foreslå at du lager halv porsjon første gangen, det er litt mer overkommelig. Mine emner er på ca 70 g. Hvis du lager dem litt mindre (kanksje 50 g) vil de være lettere å kjevle ut- lefsene blir kanskje 30-35 cm i diameter. Så kan du heller kjevle større emner etterhvert. La meg høre hvordan resultatet blir.

      Slett