Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 24. oktober 2015

Ny panel og gammelt gulv

Omtrent for 10 år siden fant vi det gamle kjøkkengulvet på låven, eller vi plutselig innså hva plankene i bunnen av en av materialhaugene var.   Heldigvis. Det er litt ekstra stas med et gulv som er fra 1700-tallet. Gulvbordene var blitt tatt opp på slutten av 1980-tallet under en stor reparasjon på huset, og lagret.  Det skulle ta et snaut år til før vi kunne bære dem ut fra låven og rengjøre dem før de kom tilbake på plass.




























I bryggerhuset var utlekting av vegger og reparasjon av kjøkkengulvet igang. Heldigvis var det betonggulv under det råtne gulvet og det var ingen skader på tømmeret i ytterveggen, så det var enkelt å ordne.

  

All panel i dette huset skulle males, derfor valgte vi/jeg en av de billigste panelene som fantes. Skyggepanel i gran. Selv om det er litt jobb å ha kvistlakk på alle kvistene, så ville jeg tatt det samme valget på nytt. 

Den første leveringen kom trygt og tørt i hus, men snøfallet natt til den 25.oktober 2005 kom litt overraskende på flere enn oss. Så vi måtte raskt få resten av treverket inn 



I tillegg til dette hadde vi hatt befaring med teknisk konsulent på renseanlegget og utførende rørlegger. Jeg må innrømme at min oppgave var å ta notater og ta bilder.

I løpet av uka som kom måtte jeg avslutte en av de mer hyggelige oppgavene med dette prosjektet.

3 kommentarer :

  1. Det er en fantastisk jobb dere har gjort, absolutt noe å klappe seg på skulderen av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har nok sett mange som har satt igang med større prosjekter enn vårt. Likevel er vi fornøyd med det vi har gjort.

      Slett
  2. Gulv fra 1700-tallet. Utrolig stilig! :)

    SvarSlett