Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 17. september 2015

Brødbaking

Her i huset var det mannen som ville ha brødbakemaskin, og det kjøpte han for 15 år siden tror jeg. Så lenge han fulgte oppskriften som fulgte med var brødet vellykket, det vil si en gang, men da han i overmot startet eksperimentering ble det svært mislykket resultat.

For at denne maskinen ikke skulle stå ubrukt så overtok jeg oppgaven, og bakte brød nesten hver dag i mange år. Ja så mange år at vi faktisk brukte opp fire bakemaskiner.

Etter en stund uten er vi nå endelig tilbake med nystekt brød til frokost.

Fordi formen er litt mindre nå enn før måtte jeg redusere den oppskriften jeg brukte tidligere, og det er faktisk en utfordring å finne akkurat riktig forhold mellom vått og tørt og fint og grovt.

For oss som er to er denne størrelsen helt passe. Et brød holder akkurat til to måltider. Det finnes bakemaskiner som er større med to eltekroker om man er mer enn fire.

Det er umulig å skjære opp et helt nystekt brød derfor stiller jeg inn slik at brødet blir ferdig stekt to timer før vi skal spise.

Til denne størrelsen brødbakemaskin bruker jeg
2,5 dl vann
1,5 dl solsikkekjerner
3 dl melblanding (feks til solsikkebrød)
3,5 dl hvetemel
2 ss olje
2 ts tørrgjær
Jeg bruker ikke salt i brødet. Det er litt i melblandingen, men for de som ikke bruker smør på brødet bør det nok 1/2 ts salt i.

Så for dere som har en brødbakemaskin i skapet - ta den fram og test en oppskrift. Ikke lag brødet for grovt - da er det mer sannsynlig at du blir fornøyd med resultatet.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar