Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 28. juni 2015

Storkenebbtiden

Også i den forrige hagen hadde jeg Storkenebb. Så da jeg begynte å planlegge de første bedene jeg laget på hver siden av inngangsdøra var det helt naturlig å velge noen Storkenebb.  Etterhvert er det blitt Storkenebb overalt i hagen, og det uten at det blir kjedelig. De er nemlig så forskjellige, og blomstrer til litt forskjellig tid - selv om juni og juli er hovedsesongen.

  
Geranium phaeum Lily Lovell (Brunstorkenebb), Geranium cantabrigense Cambridge, (Studentstorkenebb),

  

Geranium grandiflorum Johnsens blue (Praktstorkenebb), Geranium macrorrhizum Czakor (Rosestorkenebb)

        

Geranium x  magnificum (Julistorkenebb) og Geranium sanguineum Album ( Hvit blodstorkenebb)

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar