Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 16. juni 2015

Prestekrager i hagen



Jeg vet jo at hageplanten vi kaller Prestekrager egentlig heter Kjempkrage, men jeg tror ikke det så mange som bruker det siste navnet. 

Da hagen var helt ny kjøpte jeg Leucanthemum maximum 'Snow Lady' og plantet både i hekkbedet og i rosebedet. Dette er en dvergutgave av kultivaren Leucanthemum superbum og som altså heter Kjempekrage på norsk. 

Leucanthemum er det latinske navnet både på hageplanten Kjempekrage og den ville utgaven Prestekrage (L.vulgare).

Den opprinnelige lave planten er helt borte fra bedene. Derimot er de fulle med meterhøye Kjempekrager. Teorien min er at frøene fra "dvergkragene" har skapt noen monsterplanter, men jeg aner jo ikke om det er mulig. Så mange andre muligheter finnes faktisk heller ikke. Jeg har verken sådd eller plantet de høye. De siste årene har jeg pushet Kjempekrager på alle som har villet ta imot. Selv har jeg fylt et 17 meter langt bed langs vestveggen av låven.

Kan virkelig to Dvergkrage- planter  få så mange "avkom"?  













2 kommentarer :

  1. Daysies are so wonderful. Mine are gone!
    Happy gardening
    Elisabeth

    SvarSlett
  2. Ja, naturen kan av og til spille oss noen puss! :)

    SvarSlett