Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 5. mars 2015

Hageplaner

Jeg har begynt å se litt på hagen nå som våren har startet. I 2013 laget jeg et kart for å få den totale oversikten.

Området øverst er bak låven og der ligger kjøkkenhagen med bringebær og noen store epletrær.

Langsetter plenkanten og på østsiden av huset har vi fortsatt noen bærbusker, men de er litt i veien etter at vi laget dør og veranda midt på den veggen. På den ovale grå flaten hadde vi planlagt en liten hagestue, dessuten plass til solstoler mot sør.

Området sør for hovedbygningen består av en stor plen (som vi bruker mye), to lange bed og flere frukttrær både nye og gamle.

På tunet (mellom alle tre bygningen) har vi parkeringsplass, to sitteplasser og en del beplantning.


Området jeg skal konsentrere meg om i sommer er dette området. Altså på østsiden av huset.
Den lille grusplassen nesten i bildet har solnedgangen og syriner rundt, men jeg lurer på om den skal fjernes. Hvor skal jeg plante syrinene hen da?
Er det omtrent der hagestuen burde vært plassert? For å få solnedgangen.  Se på tegningen under.
Hva kan jeg da bruke den store gruslagt plassen langs jordkanten da?




Det er området markert med lilla som er på årets prosjektplan.

Området markert med blått må være tilgjengelig for kjøring inn under låvebrua og opp på låvebrua og kan derfor ikke beplantes eller brukes.

På hver side av verandaen kan jeg tenke meg staude/rosebed, kanskje hvite.

Så må vi finne plass til huskestativ. 

Jeg trenger faktisk noen forslag, tips eller gode ideer.




2 kommentarer :

  1. Jeg er dessverre ingen hegeekspert, knapt hageentuiast, så det synes jeg er vanskelig å komme med noen gode forslag til. Men at du bruker mange timer i hagen er det ikke tvil om. (",)

    SvarSlett
  2. Det er litt vanskelig å si bare ut fra bildene, men savner du ikke et område som er innsluttende frodig? Det ser så åpent ut over alt hos deg, kanskje du skal vurdere å lage et område hvor det er noen trær og høye busker (feks syrin). Bare en ide altså. Må vel bli noe stort skal det funke på din store eiendom, men syrin kan en jo stikke sånn at du om noen år får en syrin-lysthus (altså et rom en går inn i med syriner rundt, ikke noe konstruksjon utover at man kan legge et gulv om man vil og sette inn en benk).

    Uansett, spennende å jobbe med så stor hage da!

    SvarSlett