Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 26. februar 2015

Hull i ørene

Hva ville du gjort om du satt hos frisøren og innser at den lilla jenta på to år ikke skal få klipt håret, men få hull i ørene?

Bilderesultat for earringsDa redselsskriket kom angret jeg at jeg ikke hadde grepet inn. Det tok lang tid før de fikk roet henne nok ned til å kunne ta det andre øret. Jeg mener at dette er barnemishandling. Hva skal ei jente på 2 år med pynt i ørene?

Litt nettsøk avslører at mange av dem som lager hull i ørene (frisører og piercingstudioer) har satt egen aldersgrenser. Noen har valgt 6 år, andre 12, mens noen hadde ønsket en grense på 16 år. I nettdiskusjoner i meningene og saklighetsnivået svært variert.

Min frisørsalong var helt uforberedt på at kunden som kom var så liten, og er helt enig med meg at dette var en svært ubehagelig opplevelse. De kommer til å innføre en nedre aldersgrense, sannsynligvis på 6 år.

Og bildet har jeg lånt.

4 kommentarer :

  1. Helt enig. Hadde ikke orket å utsatt ungen min for det.
    Men nå har ikke jeg hull i ørene selv. Turde aldri.
    Tåler nok en del smerte, men liker ikke å påføre meg unødig smerte.
    Ha en god helg :)

    SvarSlett
  2. Huff, sånne opplevelser er fæle, ja. Burde være en nedre grense på minst 6 år, og helst 10 år :)

    SvarSlett
  3. Helt enig! Mine døtre måtte pent fylle ti før de fikk hull i ørene, og da var de veldig klare. Jeg er enig i at så små jenter som toåringer har ingen glede av å ha ørepynt for hull, og så er det noe med hygiene og risiko som jeg synes ikke er på plass før de er mye eldre.

    SvarSlett
  4. Skrekk... Jeg tror det er veldig fornuftig med en aldersgrense, kan ikke tenke meg at det er så trivelig hverken å gjøre en sånn jobb eller å bli utsatt for det før du er gammel nok til å ta et kvalifisert valg. Sånn rent bortsett fra det synes jeg unger skal få være ujålete unger så lenge som mulig.

    SvarSlett