Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 6. februar 2015

Flott blomstring

Nå blomstrer kaktusen. Jeg har vist bilder av denne i blomst tidligere også og fått vite at det faktisk er Novemberkaktus. Den kan blomstre to ganger i året hvis den får de rette vekstforholdene. Det kan ikke jeg påstå at jeg gir den. Heller det faktum at vinduskarmene i det gamle huset vårt er kjølige nok.

Søk på nettet etter de tre kaktustypene som ligner på hverandre forvirrer mer enn de er oppklarende. Så Rhipsalidopis gaertneri er Påskekaktus, Rhipsalidopis rosea er Pinsekakus og Zygocactus er Novemberkaktus/Julekaktus.

3 kommentarer :

  1. Det er også forskjell på novemberkaktus og julekaktus, det er to ulike.....google sier Schlumbergera truncata om julekaktus, og Schlumbergera-hybrid om novemberkaktus. Det er forskjell både på blader og blomster.
    For å forvirre enda mer altså.

    SvarSlett
    Svar
    1. Supert. Det kom opp bedre bilder nå, og min er vel mest Truncata.

      Dessuten har min inneplantebok helt tydelig gått ut på dato - Zygocactus har byttet navn - nettopp til de du nevner.

      Slett
  2. Uansset om det er jule eller novemberkaktus er den nydelig, æ kaster desverre mine etter blomstring, sia æ har prøvd tidligere og få dem i blomst, noe æ ikke klarte, der er blitt bortglømt hos mæ og bare tørka inn :)

    Du er heldig som får den til og blomstre igjen :)

    Ha ei fin helg.

    Lisbeth :O)

    SvarSlett