Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 21. desember 2014

Julenissen

Julenissen har en stor betydning i julefeiringen i mange land, også i Norge. Vår nisse skiller seg likevel fra andre lands. Vår nisse er en etterkommer etter den gamle fjøsnissen, mens andre land i hovedsak bygger sin julenisse på St.Nicolaus.

Jeg drøyer så lenge som mulig med å hente fram alle nissene. Her i huset er det kjøkkenet som fylles.
Ja, noen har sneket seg inn på kontoret mitt vegg i vegg også.













Med dagen startet med å brette sammen alle håndklærne som ble brukt i syltelagingen. De lå først i bløt i noen døgn og jeg skiftet vann flere ganger hver dag. Et av vannene var med Ajax for å få løst opp så mye fett som mulig, deretter 3 ganger kokvask, en med forvask.









Til tross for at vaskerommet er der jeg starter juleforberedelsene, og jeg forsøker å holde det ajour, så kreves det også noen timer helt på slutten. jeg lar pussesakene stå framme til jeg er helt sikker på at det ikke er enda en lysestake som skal pusses blank. Det er et par timers stryking igjen, men det er så mye hyggeligere å gjøre når det er ryddig på vaskerommet.







 Noe av det jeg har strøket i dag er kjøkkengardinene. Når de er oppe synes jeg virkelig det begynner å bli jul. den samme effekt har også røde lys i alle lysestakene på kjøkkenet.
 
 
 
 
 
 
 
Et veldig hyggelig formiddagsbesøk gjorde at det ble sylte på brødskiva i dag. Jeg har nok laget noen hundre sylter gjennom årene og bidratt til noen hundre til, og det er virkelig et produkt jeg er stolt av. Den består kun av kjøtt og krydder med svor rundt som kanskje har et tynt fettlag. Ingen kunstige tilsetningsstoffer eller holdbarhetsmidler.
 
Også er det veldig stas når unge folk faktisk liker det, og vil lære å lage det.

 

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar