Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








tirsdag 21. oktober 2014

5 øre

 
Jeg hører til dem som husker 5 øringen veldig godt. Ikke bare husker den, men jeg har handlet for den også. Da jeg var barn fantes det 5 øres karameller. Det fantes 10 øres karameller også og de var faktisk mer enn dobbelt så store.

Det var rart da den ene etter den andre av småmyntene forsvant; 1 øre, 2 øre, 5 øre, 10 øre og 25 øre. Det er ikke så veldig lenge siden 50 øre forsvant.

I sommer oppdaget jeg at noen  gamle 5 øringer har fått et nytt liv som ring.

 Det er ikke så ofte jeg tenker at den skulle jeg gjerne hatt - om et smykke. Jeg er heller på bestikk eller en ny kjele. Men da jeg faktisk fikk penger til ringen av han jeg har delt hus med i 25 år så var faktisk valget enkelt (Ja, jeg har tenkt meg om i nøyaktig to måneder.)                                                                             Og jeg synes den er flott og er veldig fornøyd med at det ble ringen og ikke noe veldig nyttig denne gangen.



4 kommentarer :

  1. Gratulerer!
    Så gøy at 5-øringen er blitt ring! Staselig mynt som vi kastet på stikka med :)

    SvarSlett
  2. Så moro! Jeg også har gått på butikken og kjøpt karameller for fem øre... :-) Det sier ingenting om alderen vår, vel?

    SvarSlett
  3. En morsom ring det der.
    Utrolig hva de nå bruker å lager fine ting av.

    SvarSlett
  4. Den husker jeg også, så kult å lage ring av den, den ble kjempefin.

    SvarSlett