Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








onsdag 25. juni 2014

Prestekragebedet


Nå har Prestekragebedet blitt slik jeg forestilte meg det.

Det er enda mer Prestekrager andre steder i hagen som jeg kommer til å plassere rundt hjørnet på låven.

Granhekken har også vokst og danner nå et flott skille til åkeren.

Så ser jeg døra på låveveggen, og innser at det ikke lengre er mulig å laste kornsekker ut fra låven. Sannsynligheten for at det skal skje er jo også liten. Nå kjøres kornet rett ut hovedporten i hengeren på en stor traktor.















Det var først våren 2011 at jeg gravde opp langs hele låveveggen og flyttet masse Prestekrager dit.













Og det var høsten 2008 dette området ble pløyd opp, harvet og jeg sådde plen.







Sommeren 2006, da låven ble malt, var det bare en smal stripe ugress langs låveveggen.

Jeg mister nesten litt pusten når jeg ser tilbake på det arbeidet som bare har skjedd her, men er aller mest stolt.

5 kommentarer :

  1. Du har det så vellstelt og flott hos deg, dokker har fått utretta masse på gården dokkers disse årene.

    Ha en fin kveld, videre, Åshild :)

    Lisbeth :O)

    SvarSlett
  2. Nydelig ble det :) Prestekrager er _så_ sommer. Har tatt de inn i hagen her også, til tross for enorm spredningsevne og voksevilje.

    SvarSlett
  3. Så utrolig fint det er blitt! Du har all grunn til å være stolt av arbeidet dere har lagt ned, og av resultatet! Prestekrager er blant favorittene mine, hihi. God helg!

    SvarSlett
  4. Det er det som er så fint med å ta bilder hele veien, da ser man så godt hvor mye som faktisk har skjedd. Synes det blei veldig fint med prestekrager langs kanten. (",)

    SvarSlett
  5. Så fint det ble! Inspirerende å se arbeidet du har gjort:-) Vi plantet granhekk her tidligere i sommer, og er veldig fornøyd. Her var det tidligere skogsområde og er veldig fornøyd med valget av gran.

    Fin kveld til deg!

    SvarSlett