Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 5. oktober 2012

Tredje milepæl

Endelig kunne jeg legge duk på spisebordet igjen.
Det ser mye hyggeligere ut når bordet står - nesten klart for nye gjester med pottelyng og burgunder lys, enn det har gjort de siste tre ukene.

Innlegg på flere blogger de siste dagene har gjort at jeg har vurdert om dette virkelig var et godt nok tema. Bildet viser iallefall at jeg ikke er en ekte interiørblogger, da hadde jeg ikke tatt bilder inne på kvelden. På den andre siden viser jeg fram en flott duk og lysestaker, men høsten liker jeg ikke uansett hvor hyggelig det er med peiskos og levende lys. Derfor har jeg knapt noen gang brukt høstfarger innendørs. Derimot har den mørke lyngen en flott burgunder farge som dessuten passer godt inn her i huset.

Ja, hva er egentlig interessant for de som leser? Jeg ser jo av besøkstellere og kommentarer at folk er innom og det er kjempehyggelig. Men her er det verken mye humor eller samfunnskritiske temaer. Milepælene jeg skriver om nå er helt reelle mål jeg satte meg da kjelleren var tømt for alt, men fortsatt våt. Jeg visste at det ta tid og krefter før alt var på plass igjen, så jeg laget en plan for rekkefølgen av arbeidet. Og som alltid går arbeidet lettere da. 

Så jeg kommer til å fortsette å skrive om hverdagen - litt som temaene i lunsjen i jobben eller i en telefonsamtale med ei venninne.

12 kommentarer :

  1. Gratulerer med milepæl og høststemning. Jeg liker høsten jeg, da.

    Skriv om din hverdag, det kommer rett fra hjertet. Ha en fin helg.

    SvarSlett
  2. Ja det er nok herlig å komme så langt.
    Godt når en har nådd mål en har satt seg.
    Jeg er heller ikke glad i høsten, men en får gjøre det
    beste utav det med levende lys og fine blomster,
    En må blogge om det en har på hjerte, om det er det
    ene eller det andre
    Ønsker deg ei herlig helg :)

    SvarSlett
  3. Godt å komme i mål. Jammen har du stått på! Og så flott og ryddig det blir i kjelleren!
    Har kost meg med videoen:-):-)
    Stemningsfullt med lyng og lys på denne tiden!

    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  4. Liker ikkje hausten eg heller.
    Vi blogger om det vi vil, og les det vi vil. Syns du har mykje fornuftig og nyttig på bloggen din.
    Ha ei god helg !

    SvarSlett
  5. Hverdagen er best når alt kommer til alt. Skriv om det du har lyst til!

    SvarSlett
  6. Hei Åshild! Godt å høre at det går framover hos dere. Kan tenke du er glad for å få stua di tilbake, og kjelleren deres ble kjempefin! Her venter vi fortsatt på forsikringsoppgjøret... Ønsker deg en fin høsthelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi venter også på oppgjøret fra det ene forsikringsselskapet.

      Slett
  7. Forstår at du har hatt mykje å få orden på, men jammen har du vore flink og kome langt i prosessen.
    Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  8. Jøss, her har jeg tenkt ; makan til kapasitet på så mange felt ! Du viser flotte inspirerende interiørbilder, fantastiske festbordet, nydelige hagebilder , gode matoppskrifter, neppe noen blogg som er så allsidig og spennende.....ta en hvil når du trenger det og blogg når du har lyst! Flomskader springer neppe av.....

    SvarSlett
  9. Godt å komme seg videre mot slutten av all denn oppryddingen!

    Det bilder er fra en går langt oppe i Numedal ja. Den ligger på veg oppover mot Øygardsgrend ved Tunhovdfjorden. Tanta og onkelen til min mann som bor der. Dvs husene på bildet hører muligens til naboen altså... hehe.. Har du vært der? Den synes liksom ikke fra veien, så regnet ikke med noen kom til å kjenne den igjen....

    SvarSlett
  10. En blir ganske tappet for krefter i sånne prosesser ,men en har jo ikke noe valg en må bare stå i det.
    Jeg synes du har en veldig koselig blogg , jeg liker å koble ut med de trivelige små ting i hverdagen ,det er nok av elendighet og vonde ting som skjer og som en får gjennom TV og nyheter.

    Jeg brukte telelinse men jeg står ikke lengre unna en ca 6-8 M på de siste fuglbildene (linse 70-300). Å ta bilder gjennom vinduet blir ikke bra pga gjenskinnet synes jeg.
    Det kan være lurt å ta bildene når det er mye lys ,er det lite lys bruker jeg stativ ,,her hjemme,, for da kan jeg ha lengre lukketid.
    Å ja da jeg sletter mange bilder når jeg prøver å ta ,,fine og klare bilder,,

    God helg , Maritklem.

    SvarSlett
  11. Fortsett som du har holdt på til nå, tenker jeg. Målet er vel uansett ikke å bli den nye "fotballfrue"..

    Jeg liker meg godt her inne hos deg.

    SvarSlett