Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 10. november 2011

Møtemat

Da var det bare å forsyne seg. Brød og juice sto på den andre benken.

Jeg foretrekker vanligvis 2 skiver brød eller 2 halve rundstykker til formiddagsmat. Ostepai er så langt jeg kan strekke meg når det gjelder varm mat. Men til gjengjeld virker det som om min ostpai faller i smak også hos gjester.

Jeg har brukt en helt vanlig sukkerbrødform 30 cm.

Paideig:
250 g margarin
5 dl hvetemel
6 ss kaldt vann

Normalt skal iskald margarin smuldres i hvetemelet.
Jeg har margarin i en glassbolle og setter i mikrobølgeovnen slik at margarinet får majoneskonsistens. Så røres hvetemelet inn. Og vannet.

 Ha bakepapir i kakeforma. Legg papiret på bunnen og sett ringen oppå. Ikke klipp av papiret som stikker utenfor.
Pensle med olje eller smeltet margarin.

Legg deigen i forma. Deigen er ganske bløt, men ta litt hvetemel på fingertuppene så er det mulig å dytte den utover slik at den dekker bunnen og minst halvveis opp langs kantene.

Stikk med gaffel i bunnen. Stekes i 10 minutter ved 200 grader. Hvis bunnen blåser seg opp, la den bare synke ned av seg selv.

Fyll:
250 g bacon
1 liten purre
5 dl revet ost
2,5 dl matfløte
5 egg

Jeg kjøper bacon i stykker og skjærer i terninger som freses i stekepanne. Has i paibunnen. Finsnitt purre og ha i. Riv ost og ha i. Så langt kan paien forberedes evnetuelt dagen før.

Bland fløte og egg og hell over. Jeg setter forma på en stekeplate i tilfelle det renner eggeblanding ut av forma. Stekes ved 200 grader i ca 45 minutter.

Serveres med en god salat, dressing og salatsaus.

Jeg setter den ferdige paien på en kakerist noen minutter. Løsner ringen og setter paien på et fat. Da drar jeg vekk kakeformbunnen . Så løsner jeg forsiktig paien fra bakepapiret. Og det pleier å være lett å trekke det vekk mens jeg støtter med en stekespade.

Dette er 8 store eller 12 mindre porsjoner.

8 kommentarer :

  1. hmm?
    Liker du ikke varm lunsj?!?
    Det er såå godt, og den ostepaien må jeg prøve, den så helt super ut!
    :)

    SvarSlett
  2. Mmmm ser deilig ut, må prøves!

    Takk for at du tok deg tid til å kommentere i bloggen min! Har svart deg under under innlegget :)

    SvarSlett
  3. Oi detta så godt ut ,nå fikk jeg lyst til å gå på møte he he.

    Klem Marit.

    SvarSlett
  4. Et slikt møte har jeg aldri vært på; det så nydelig ut, og pai er en favoritt!

    SvarSlett
  5. den så jammen god ut. :-) Ikke rart folk liker den.

    SvarSlett
  6. Dette så utrolig godt ut!

    Liker veldig godt ditt store fine kjøkken, slikt kjøkken drømmer jeg om;-)

    Ang hjemmeværende husmødre, enig med deg i at det nok ikke finnes noen som er husmødre som på 50tallet i dag, og at det derfor blir litt rart når professoren sier at det bare er de med go øk. som er nærmest å være husmødre. Tror ikke økonomien spiller inn på vaskegleden liksom;-) Men ihvertfall tror jeg at mange kan ta seg råd til å være hjemme, dersom de vil, bare man legger om prioriteringne litt.

    Jeg har vel egentlig prøvd alt (har fire barn), vært hjemmeværende mamma, vært student mamma og vært i krevende-jobb mamma. Nå er jeg hjemme igjen, men minstemann, og nyter dagene!

    God helg til deg!

    SvarSlett
  7. Så morro at du har begynt å tegne i roomsketcher etter å ha lest om det hos meg ..:) Det er jo sååå morro!
    Jeg elsker denne paien.. har fått oppskriften av min tante.. og hun kaller den Napolitansk ostekake :) God er den uansett! Ha en fin helg:)
    Klem Hege

    SvarSlett
  8. Mmm, pai er snaddermat! Jeg serverer gjerne pai når jeg har venninnelunsj. Kan jo variere i det uendelige:-)

    SvarSlett