Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








søndag 5. juni 2011

Kjerringrokk

Det er ikke en musikkfestival med og for kvinner, men det mest forhatte ugresset i hagen akkurat nå.

Skvallerkål og Løvetann oppleves mer realle i forhold. Kjerringrokk har så tynne røtter at det er umulig å få med alt.

Kjerringrokk er faktisk en legeplante, selv om det endrer min oppfatning. Jeg ønsker den ikke i min hage.
Den kan tørkes og brukes til te mot mange plager som dårlig fordøyelse og nyresten. Og den kan dampes og pakkes i klede som legges på væskende sår og benbrudd.

2 kommentarer :

  1. Ja, det er sikkert lurt å luke bort en del, for SÅ mykje plager at du må bruke all kjerringrokken, håper eg inderlig at du ikkje har :))

    Klem og ha en fin dag vidare:)

    SvarSlett
  2. Kjerringrokk, eller snelle, er først og fremst vanndrivende, og dernest har den et høyt innhold av silisium - som gjør underverker for negler og hår. Det er en super plante å ha i husapoteket! Det er jo sånn med medisiniplanter at vi bruker dem som oftest ikke som en "kur", og bare sjelden som akuttmedisin: De plantene vi høster og bearbeider er mest effektive hvis vi tar dem i bruk som en del av det daglige kostholdet. Jeg har også kjerringrokk i hagen. Fra omtrent nå til frosten kommer sanker og høster jeg dem regelmessig, og tørker fortløpende. Jeg bruker også kjerringrokk som gjødselplante, bl.a. i kjøkkenhagen: Mange av grønnsaksplantene og bærbuskene våre trives veldig godt med et tilskudd av silisium! Som gjødsel kan kjerringrokkplantene rett og slett legges i kjøkkenhagen eller under bærbusker og "grafses" litt ned i jorden. Eller vi kan lage gjødselvann, og kombinere f.eks. kjerringrokk med brennesle, ryllik og løvetann og få et fantastisk næringsrikt tilskudd til både sommerblomster, stauder, frukt, bær og grønnsaker. Mitt råd er: Pris deg lykkelig for at du har tilgang til kjerringrokk i hagen! :-)

    SvarSlett