Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








mandag 5. juli 2010

Fem favoritter

Jeg har lest at det et sted der ute (Hilde og hagen) er en oppfordring til å vise fram 5 hagefavoritter akkuarat nå.
Og her kommer mine.
På trappa står to sinkbaljer fulle med Stemor. De har blomstret sammenhengende i over to måneder.
Så kommer en representant for storkenebbene. Julistorkenebb (Geranium x magniflorum).
Så må det bli Rosa Mundi som representant for rosene.

Egentelig er det helt umulig å velge for nå blomstrer mange av rosene. Jeg trodde lenge at de fleste rosene ikke hadde tålt den kalde vinteren, men til slutt var det bare tre som måtte byttes ut. Blant dem flotte Thor Heyerdahl. Den skulle tåle H4, og det var nok optimistisk for her er det nok mer H5. 

Den fjerde favoritten nå må bli salvie. Flott farge, rikt og lenge blomstrende. Den fyller virkelig opp i staudebedet. 
Den femte blir Riddersporer. Virkelig flotte. Nesten 2 meter høye.

Jeg blir helt nødt til å ta med et bonusspor. Årets pionbilde. Riktignok tatt for en uke siden.

2 kommentarer :

  1. Heisann!

    Vi har en del felles favoritter i haven ser jeg. Thor Heyerdahl er kjøpt inn i år, så vinteren har ikke den merket noe til. Nå gjenstår bare fire roser, og jeg våger ikke grave dem opp. Det har jeg gjort en gang for mye. Det viste seg at provinsrosa hadde skudd som ikke hadde rukket å komme opp over jorda. Krysser fingrene for de fire og sjekker hver dag om det er liv der!
    Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
  2. Herlig blomstring! Jeg har akkurat skaffa meg en salvie, håper den vil trives hos meg. Stemorsblomstene ble røska opp nå i helga og erstatta med en dyr og flott Hortensia. Sommergave til meg selv. ☺

    SvarSlett