Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








lørdag 5. januar 2019

På leting igjen

Denne gangen har jeg bygd videre på et slektsarbeid som ble avsluttet i 1990. Da var det ingen digitale kilder, men han som skrev det snakket med slektninger og han satt timevis på Statsarkivet. Jeg har kontrollert alle opplysningene så langt det finnes nettbaserte kilder, og lagt til en del ny informasjon. Jeg forsøker å opprette kontakt med relativt perifere slektninger, for dette bør ha interesse for flere.

For å få noen skritt i løpet av dagen så har jeg tømt og ryddet i fryser og kjøleskap. I kjøleskapet var det litt rester etter julens moro langt etter enhver frist for redning.

I fryseren skal hver skuff ha bestemte typer varer. Men rett før jul sprakk det systemet. Det kom mye varer inn i huset, og det virket helt uoverkommelig å gå ned i kjelleren med det.

Et lite hodekål kunne reddes og derfor luktet det nykokt surkål på kjøkkenet i ettermiddag.



Så har jeg forsøkt å ta noen bilder i huset. Juletreet som fortsatt er så flott blir ikke like staselig på trykk. Nå har jeg ikke planer om de store forandringene når det gjelder julepyntingen, men jeg ser alltid på gamle bilder når jeg sitter en  gang i oktober for å lage årets plan for juleforberedelsene.



Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar