Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 20. januar 2017

Å legge nye planer

I tillegg til det store fotoprosjektet jeg nevnte så blir dette året med mange gjester. Vi har allerede startet, men om snaue to uker skal spisestua ta imot dåpsgjester.

Spisestua står derfor nå bokstavelig ribbet for duker og pynt. Derfor vises det tydelig at vårt drøye seks meter lange spisebord egentlig er fire bord satt etter hverandre.

























Det er ikke jeg som sitter i førersetet for det arrangementet, men jeg tenkte uansett å skrive litt om planleggingen og forberedelsene.

Faktisk planlegger jeg et selskap på samme måte som jeg planlegger jul.
Få oversikt over det som skal gjøres.
Fordel oppgavene på den tiden man har.

Jeg fyller alltid denne lista:

  1. dato
  2. gjester
  3. sted
  4. meny
  5. invitasjoner
  6. borddekking
  7. bordplassering
  8. underholdning
  9. forberedelser

1. DATO
Når det gjelder dåp/navnefest så er det noen andre som definerer dato. Dåpsforeldrene må velge mellom de datoer som kirken eller Humanetisk forbund har fastsatt. Navnefest arrangeres vanligvis to ganger i året i hvert området, og disse datoene kunngjøres veldig tidlig på nettsiden. Kirken er ikke like flink til å informere tidlig, men kirkekontorene svarer erfaringsmessig raskt både på telefon og epost.

2. GJESTER
Skriv ned hvem du vil invitere. Da er du sikker på at du husker på alle. Til dåp inviteres i utgangspunktet dåpsbarnets besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Noen ønsker også å invitere noen venner og sine egne tanter og onkler. Antallet gjester vil både avgjøre om man kan ha selskapet hjemme, og det vil ha betydning for hva det koster.

3. STED
Er det mulig å ha selskapet hjemme? Vi er så heldige at vi kan invitere ganske mange, og vi synes det er veldig stas at våre barn vil invitere sine gjester hit.

Hvis man legger arrangementet til et serveringssted eller selskapslokale så må man inngå avtale i god tid. Fordelen med å legge et selskap til et sted med profesjonelle ansatte er at man får alle relevante spørsmål for at arrangementet skal foregå som man ønsker. Et selskap hjemme


4. MENY
Hvis selskapet legges til et selskapslokale blir det gjerne definert noen alternative menyer. Prisen vil avhenge av hva man velger. Vær klar over at drikke alltid kommer i tillegg til kuvertprisen.

Hvis man inviterer gjester hjem kan man enten bestille mat eller lage selv? Det kan hende at man selv legger terskelen for høyt, og har for store ambisjoner. Kanskje kan man gjøre det enkelt, dette dreier seg jo om den nærmeste familie.

5. INVITASJONER
Alle gjestene til dåpsbarnet vårt bruker Facebook, derfor er invitasjonen lagt ut der som et arrangement. Fordelene med Facebookarrangement er det går raskt, man får respons og kan legge til mer informasjon etterhvert.

Veldig hyggelig er det selvsagt med en skriftlig invitasjon som kommer i posten. Man kan gjerne tenke en råd tråd i arrangementet allerede nå. Er det rosa eller blått som skal brukes i bordpynten? Eller er det en helt annen farge som skal brukes. Da kan gjerne invitasjonen være starten på den røde tråden som også inkluderer bordet, blomster eller andre dekorasjoner.

6. BORDDEKKING
Og det er akkurat bordet som de aller fleste konsentrerer seg om. Jeg synes det er stas å være gjest når jeg ser vertskapet har dekket et flott bord.

Jeg ble faktisk litt overrasket da jeg fant fram bildene fra mine barns dåpsmiddager for 33 og 31 år siden. Det manglet ikke på kreativiteten, og jeg er faktisk fortsatt fornøyd særlig fordi jeg strakk budsjettet til det ytterste. (Bildene er scannet)
  


7. BORDPLASSERING
Det finnes regler for hvem som skal sitte i hvilken rekkefølge i forhold til vertskapet eller hovedpersonen. Jeg mener at vertskapet har en plikt og det er å sikre at alle gjestene får et hyggelig måltid. Det innebærer at man plasserer gjestene på en måte slik at de kan snakke med noen de kjenner og liker, enn at gamle skikk og bruk regler følges.

8. UNDERHOLDNING
Jeg må innrømme at dette er mitt dårligste punkt. Det er heller ikke alle selskap som trenger noen planlagt underholdning, verken av taler eller sanger.

Det viktigste er at det lages en tidsplan for dagen, da sikrer man feks at kaffe blir satt på tidsnok.

9. FORBEREDELSER
På dette punktet hører at som skal gjøres. Det lureste er å lage en kalender og fordele arbeidsoppgavene. Jeg kommer til å skrive mer om forberedelsene i dagene som kommer.

Her er vår liste:

tidligere
Satt opp meny, valgt bordpynt. 
Fredag
Rydde i huset, rengjøring, Vaske filleryer
Lørdag
Dekke bordet, bake glutenfritt brød
Søndag
Steke karbonader
Mandag
Bestille varer. Skrive ut bordkort
Tirsdag
Lage pynt til marsipankake, Bake fletteloff
Onsdag
Bake kaker
torsdag
Ta opp lammelår fra fryser. 
Fredag
Hente varer, steke kjøtt. ta opp lammelår fra fryser. vaske huset.
Lørdag
Lage spekefat, Skrelle og koke poteter, ordne alt til salat (vaske, kutte - legges i plastposer), snitte til waldorf, Lage sauser (salat, potetsalat, waldorf). Pynte kake
søndag
Støvsuge gulvene.
Blande potetsalat. ta opp brød fra fryser. Blande waldorf. Lage eggerøre. Varme brød. 


Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar