Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








torsdag 20. november 2014

Kald fornøyelse


Veldig kald, men overhodet ingen fornøyelse. Jeg er ikke noe glad i å rydde i fryseren, men det må gjøres. For meg er det helt avgjørende med en definert dag.

Da jeg bare hadde en fryser rimet jeg av fryseren en dag med sprengkulde ute. Da var det enkelt å sette varene i et par passer ut på trappa. Frosne varer holder ganske lenge om de pakkes i avispapir og legges i en kasse med ulltepper. Nå kan jeg legge varene fra en fryser i en av de andre mens jeg holder på. Heldigvis er det ikke nødvendig å rime av alle samtidig.

Det tar egentlig ikke så lang tid å rim av et fryseskap, kanskje et par timer. Det skyldes sikkert at det står på kjøkkenet og når frysedøra står åpen så tiner isen raskt. ( Når jeg skal rime av en fryseboks som står i kjelleren så setter jeg ei bøtte med varmt vann oppi fryseren.)







Fordi jeg skal være mormor i kveld står fryseren avrimet og ren på kjøkkenet. Det er også en av fordelene med en arbeidsliste - å kunne forskyve eller helst forsere.

Hvordan jeg gjør det står her. Hvorfor jeg gjør det? Det viktigste for meg er å få ryddet og dermed å få oversikt over det som er der. Men faktisk viktigere er faktisk effekten. Du kan lese mer om hvorfor her





1 kommentar :

  1. Hei Åshild!
    Takk for hyggelig hilsen hos meg! Ja, nå er vi veldig spente på om kjøkkenet blir levert til mandag, som avtalt, ja, det er nesten litt for spennende! Siste dag med listing i dag på mannen, mens jeg skal ordne litt i det innflyttningsklare spiskammeret!

    Nå minnet du meg på at fryseskapet vårt også er klart for å fryses av! Det er jo så fint å få det gjort! Jeg ser du har ryddet og ordnet mye i det siste, og ikke noe er bedre enn det!

    Ønsker deg en fin dag!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett