Velkommen

Min bestemor hadde aldri noen flott hage. Vi som bor i det store huset nå forsøker å skape den hagen bestemor kunne hatt. Vi bygger på det var her: en rosa pion, en stor syrin, masse ripsbusker og noen epletrær.



Jeg skriver derfor mye om planter i hagen, men også litt om livet inni huset. Vi overtok hus med tette vegger og tak, men vi har totalrenovert innvendig. Hovedbygningen er fra midten av 1700-tallet og har stort sett sin opprinnelige rominndeling.








fredag 15. november 2019

39 dager til jul - den store oppvasken

Baksiden av medaljen med mange gjester er oppvasken. Jeg har valgt ikke å stresse med den. Jeg setter på en oppvaskmaskin og vasker sølvtøyet før vi legger oss. Resten må stå til dagen etter.  Det som ikke er tatt ut på kjøkkenet underveis i måltidet blir stående på bordet i spisestua til det er plass i oppvaskmaskinen. Jeg ser at det er en stor fordel at jeg kan lukke døra til spisestua og ikke se alle glassene hele tiden fram til alt er vasket. Selv om det er lange benker på kjøkkenet ville det heller ikke vært plass til alt der.

Halv ett var alle kjeler, panner og redskaper vasket opp og spisebordet var helt ryddet.
Jeg må fortsatt fylle oppvaskmaskinen tre ganger før benken er tom, men det finnes hyggelige ting å bruke ventetiden til.

Jeg skal en liten tur ut av huset, og planlegger jeg en stor porsjon gjærdeig litt senere. Bortsett fra de glutenfrie rundstykkene som allerede ligger i fryser blir dette det første som er beregnet for juledagene.

Oppdatering: det ble 128 tebirkes for fryseren.




2 kommentarer :

  1. Skal si det hjelper godt med to oppvaskmaskiner! De briksene ser fantastiske ut. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppskrift finner du her: https://bestemorsmat.blogspot.com/2011/12/tebirkes.html

      Alle sa da vi bygde nytt kjøkken her at vi måtte ha to oppvaskmaskiner, men det ble det ikke plass til. Men som jeg skrev så blir jeg ikke stresset av oppvask på benken.

      Slett